Yrjönkatu 8

00120 Helsinki FINLAND - SUOMI ----------- Map/Kartta

phone +358-9-441901

Mon-Fri / Ma-Pe 11:00-18:00 Sat / La 11:00-14:00

(other times possible by appointment) info@soundcenter.fi  

Hinnasto/PriceList


Acoustics of Finland AF-2/AE-2X
Dolby Digital
Dolby Info
Letter to Boston Audio Society re DVDs and Regions

(in Finnish/Suomeksi)


Pickering
Connoisseur spare belts
Telarc/Decca CD's
Phono Pre-amplifier

LP Pre-amplifier


Home Theater
Acoustic Research (AR)
Lenco Turntable / Levysoitin
DVD 5.1 Films
DVD Library
Train Center


MS Visual C++ and Borland C and C++ -_Version 1.52 Version 4.0 Version 4.0


Other/Muut


Electronic Workshop Ads
Nordic Press
Other stuff:

Cost/Benefit Analysis - "Missouri Style"

Natural Resources/Conservation - Thanks!

Remox

Fun stuff:

The Great Yogi (Yogi Berra)

You Might Be A Bubba If -


Michigan Stadium - "The Big House"

"Hail To The Victors"

 (Pop-Lehti - September 2007 - Pasi Lehtomaa)

LUONNOLILISEN ÄÄNENTOISTON PUOLESTAPUJUJA ROBERT WOODS

Sattuma tuntuu määritelleen Robert Woodsin elämää hyvin vahvasti. Newyorkilaisen kemian diplomi-insinöörin tie suomalaisen hifi-myynnin tienraivaajaksi ei ole niitä kaikkein loogisimpia, mutta Robert itse uskoo laajempiin yhteyksiin: "Sattuma tai onni sinänsä ei vielä välttämättä johda mihinkään. Lisäksi tarvitaan oikeat olosuhteet, kuten sopiva aika ja paikka, jotta jotakin todella myös tapahtuisi."

Valmistuttuaan 1960-luvulla insinööriksi työskenteli Robert Woods Knoxvillessa, Tennesseessä sijainneessa kemiallisen alan tehtaassa. Yrityksen välinpitämätön suhtautuminen ympäristökysymyksiin ajoi miehen moraaliseen ristiriitatilanteeseen, joka kulminoitui ystävän kanssa tehdyllä lomamatkalla. "Ajelimme Kalliovuorilla kaverin Kuplalla, ja ympärillä avautuva luonnon kauneus oli huikaiseva. Pohdin samalla työtäni tehtaassa, jossa muiden tuotosten lisäksi valmistettiin voimakkaita myrkkyjä sotilaallisiin käyttötarkoituksiin. Kahvikupillinen tuollaista seosta olisi pilannut kokonaisen järven täydellisesti. Arkipäiväisemmälläkin tasolla asiat olivat miten olivat. Tehtaan päästöt olivat esimerkiksi syövyttäneet voimalankojen muoviset eristekuoret niin pahasti, että ne roikkuivat osittain kuoriutuneina paljaiden johtojen alla. Tunsin voimakasta tarvetta tehdä asioille osaltani jotakin."

Robert jatkoi opintojaan Michiganin yliopistossa, jossa hän väitteli filosofian tohtoriksi erikoisalanaan ympäristösuunnittelu. Tarkoitus oli tämän jälkeen perehtyä eurooppalaiseen suunnitteluun Kööpenhaminassa, mutta matkan varrella Robert poikkesi Suomeen tutustuakseen tuoreeseen Tapiolaan. Lyhyeksi kaavailtu viivähdys Helsingissä on kestänyt yli kolmekymmentä vuotta.

ACOUSTIC RESEARCH

Helsingin osoittautuessa oletettua pysyvämmäksi majapaikaksi pyysi Robert kotijoukkoja lähettämään tavaroitaan Suomeen. Konttikuljetuksen aikana levysoittimen painava levylautanen oli vääntänyt vetoakselin mutkalle, eikä korvaavaa varaosaa tuntunut löytyvän mistään. Robert kirjoitti soittimen valmistaneeseen Acoustic Researchiin Yhdysvaltoihin ja kysyi mihin kääntyä osan saadakseen. Vastauspostissa tuli uusi moottori sekä pahoittelu siitä, että AR:n varaosia ei saanut sen paremmin Suomesta kuin koko Euroopasta. Maahantuojaa ei yrityksen tuotteille ollut koko mantereella. Tilanne kuitenkin tulisi pian korjaantumaan, sillä AR oli lähiaikoina avaamassa kaiutintehdasta Hollannissa. Kirjeenvaihto yrityksen kanssa johti vähitellen siihen, että Robert alkoi selvittämään mahdollisuuksia saada AR myös Suomen markkinoille.

1960-luvun lopun Suomessa vallinnut yrityskulttuuri ei ollut kovinkaan suotuisa uusille tuotteille. Kodinkoneita myyvien ketjujen kiinnostus uutta laitemerkkiä kohtaan oli olematonta, ja kanssakäyminen ihmisten kanssa ongelmallista. "1960-luvulla suomalaiset eivät juurikaan osanneet englantia. Tässä oli tosin se hyvä puoli, että englannintaitoista ihmistä etsiessäni päädyin useimmiten puhumaan yritysten johtajien kanssa", toteaa Robert. Jälleen kerran sattuma astui vahvasti mukaan kuvioihin. "Selvitellessäni markkinointiin liittyviä kysymyksiä maan suurimman toimiston Markkinointi Viherjuuren kanssa sain järjestettyä itselleni audienssin firmaa johtavan Matti Viherjuuren kanssa. Hän oli melko värikäs persoona, ja kertoessani AR-kaiuttimien hyvästä äänentoistosta kysyi Viherjuuri missä voisi omin korvin kuulla kyseisiä kaiuttimia. Asuin tuolloin melko lähellä Viherjuuren toimistoa, joten kutsuin hänet kotiini tutustumaan paremmin tuotteeseen. Lähdimme matkaan saman tien, ja kotona pistin soimaan Turnabout-merkillä julkaistun albumin Humor in 18th Century Music. Kuinka ollakaan, Viherjuuri oli hieman aikaisemmin sattunut ostamaan samaisen levyn (Tanskasta, sillä Turnaboutin levyjä ei vielä tuolloin saanut Suomesta) ja totesi hetken kuunneltuaan äänenlaadun tosiaankin olevan parempi kuin omissa laitteissaan." Tältä osin asiat tuntuivat siis olevan kunnossa, mutta todelliseksi esteeksi muodostui jälleenmyyjien puute. "Liikeketjujen ylipuhuminen osoittautui mahdottomaksi tehtäväksi. Heillä oli omat edustusmerkkinsä ja uusia ei kerta kaikkiaan kaivattu. Satunnaisesti jouduin kohtaamaan jopa vihamielistä suhtautumista. Eräässäkin paikassa minulle sanottiin suoraan olevani pelkästään todellisuudesta vieraantunut amerikkalainen, joka ei oikeasti halua tehdä työtä."

SOUND CENTER

Vastoinkäymisistä sisuuntunut Robert päätti itse aloittaa maahantuonnin lisäksi myös laitteiden vähittäismyynnin ja avasi Helsinkiin vuonna 1970 Sound Centerin. Ongelmat isojen ketjujen kanssa eivät kuitenkaan loppuneet tähän. Oman maahantuonnin mahdollistama vapaa hinnoittelu ja normaalista käytännöstä poikkeava (yleensä 3-5 vuoden mittainen) takuuaika tuotteille suututtivat kodinkonekauppiaat. Ristiriitatilanne kärjistyi kaiuttimien vertailevasta markkinoinnista syntyneeseen kiistaan, joka vietiin markkinointioikeuden ratkaistavaksi. Oikeus totesi järjestäytyneiden kodinkoneketjujen käyttäneen vertailevaa markkinointiaan asiakasta harhauttavalla tavalla. Samalla hylättiin ketjujen Sound Centeriä vastaan nostama syyte loukkaavista lausunnoista. Oikeudenkäynnin ansiosta saatiin myös vähitellen ilmaa puhdistanut ennakkopäätös vertailevan markkinoinnin käytön periaatteista.

"Pohjimmiltani olen puhtaan äänentoiston puolestapuhuja, mutta kyllähän tässä on vuosien varrella törmännyt kaikenlaisiin markkinointikäytäntöihin. Läheskään aina ei ole ollut edes kysymys itse asiasta vaan asian vierestä. Esimerkiksi joku valmistaja on voinut julistaa kilpailun, jossa palkitaan tietyssä ajassa merkkiä eniten kaupaksi saanut myyjä ulkomaan matkalla. Siinä ei sitten enää ole kyse sopivimman ja laadukkaimman tuotteen myynnistä, vaan jostakin aivan muusta."

Sound Center kuitenkin menestyi valitsemallaan tiellä, ja Helsingistä liike laajeni parhaimmillaan kahdeksaan muuhunkin kaupunkiin. Sound Center oli ensimmäisenä tuomassa maahan useita laadukkaita hifi-merkkejä kuten Harman Kardonia, Marantzia ja Teacia. Kotitietokoneiden yleistymisen myötä Woods perusti Sound Centerin yhteyteen tietotekniikan ohjelmien maahantuontiin keskittyneen Program Centerin. Tietotekniikkaa käsittelevien kirjojen ohella Woods alkoi tuoda maahan myös muuta kirjallisuutta, ja näiden kauppapaikaksi muodostui legendaarisen maineen saanut American Bookshop Helsingin Museokadulle.

NAD

Äänimiehenä ei Robert Woodsille pelkkä hifi-laitteiden maahantuonti ja myynti kuitenkaan riittänyt. Entisten Acoustic Researchin suunnittelijoiden ja samanmielisten eurooppalaisten maahantuojien kanssa käydyt keskustelut johtivat vuonna 1977 oman laitemerkin perustamiseen. Syntyi New Acoustic Dimension eli NAD. Pääperiaatteena oli laadukkaiden ja kohtuuhintaisten tuotteiden valmistaminen. Muotoilu oli pelkistettyä, käytetyt komponentit laadukkaita ja lopputulos erinomainen. NAD oli oivallinen vaihtoehto niin halvoille ja huonoille pakettistereoille kuin pöyristyttävän hintaisille high end- virityksillekin. Havainnollistavan esimerkin Robert hakee mieliaiheidensa ja intohimojensa parista: "Ajattelepa vaikka kunnollista ateriaa. Mitä maksaa, jos käyt ostamassa parasta mahdollista pihvilihaa hallista ja tuoreita tykötarpeita torilta? Yhdelle hengelle tarvittavat ensiluokkaiset raaka-aineet saat reilusti alle kympillä. Niistä saat rakennettua verrattoman annoksen. Mutta jos syöt vastaavan lautasellisen viiden tähden ravintolassa, joudut maksamaan siitä luultavasti seitsemänkymmentä euroa. Onko ero tuotteiden välillä todella sen arvoinen? Kaiken lisäksi joudut todennäköisesti kiillottamaan ensin kenkäsi että pääset edes sisälle kyseiseen ravintolaan." Halpoihin stereopaketteihin löytyy vertaus niinikään ruokailun maailmasta: "Hampurilaiset ovat parhaimmillaan taivaallista syötävää. Mutta ei kunnon hampurilaista voi saada hampurilaisketjun ravintolasta. Pakastepihvi on pakastepihvi ja sille ei voi tehdä ihmeitä. Jos haluat kunnon hampurilaisen, ostat ensiluokkaista paistijauhelihaa ja paistat sen sopivan kypsäksi. Mausteeksi ei tarvita välttämättä muuta kuin vähän suolaa ja tuoretta mustapippuria, ja pihvin ohelle rapeantuoretta maalaisleipää." Laadukkaiden osien lisäksi Woods korostaa työn tasalaatuisuuden merkitystä. "Ideana laitteiden valmistuksessa on se, että jokaisen yksilön on oltava taatusti ykköslaatua. Laadun tarkkailun on vastattava siitä, että jos laitat viisikymmentä kaiutinta riviin ja poimit niistä sokkona kaksi, on niiden takuulla oltava kaikki kriteerit täyttäviä. Halpatuontimaista tuotujen kaiuttimien ongelmana on se, että joukosta todennäköisesti löytyy myöskin kaksi ensiluokkaista yksilöä, mutta sokkona valitessa tarvitaan hillitöntä tuuria että poimitaan juuri ne oikeat kaksi."

 

Pelkistetty muotoilu on Woodsin mielestä keskittymistä oleelliseen eli hyvään ja luonnolliseen äänentoistoon. "Äänentoistolaitteiden ensisijainen tarkoitus on toistaa ääntä juuri siten kun se äänitystilanteessa on tarkoitettu kuultavaksi. On kerrassaan vastuutonta, että jotkut laitteiden valmistajat katsovat oikeudekseen rakentaa ominaisuuksia, jotka muuttavat luonnottomasti ääntä esimerkiksi korostetun bassotoiston avulla. Laitteisiin rakennettu nappulapaljous palveleekin ensisijassa laitteen pahimmassa tapauksessa asiantuntematonta myyjää ja hämää samalla ostajaa. Perinteisissä NADin vahvistimissa esimerkiksi loudness-painike korostaa ääripäitä pelkästään kuunneltaessa musiikkia alhaisella äänenvoimakkuudella. Näin sen pitääkin olla, sillä todellisuudessahan musiikkia pitää kuunnella tietyllä äänenpaineella jotta kaikki nyanssit voidaan erottaa. Ihmiskorva on rakennettu siten, että pienellä voimakkuudella kuunneltaessa esimerkiksi bassotaajuudet tahtovat hävitä kuuluvista, ja tähän ongelmaan tarvitaan loudness-kytkintä. Muuten moista korostusta ei pitäisi tarvita ollenkaan." Luonnollisen äänentoiston tunnistamiseksi Woodsilla on yksinkertainen neuvo: "Täytyy tietää millainen ääni esimerkiksi pianosta tai akustisesta kitarasta niitä soitettaessa kuuluu. Sitten vaan verrataan onko äänentoistolaitteiden toistama ääni samanlainen."

NADin periaatteita sovellettiin suoraan myös Sound Centerin aloittaessa kaiuttimien valmistuttamisen. Acoustics of Finland- kaiuttimet ovat saaneet loistavia arvosteluja esimerkiksi Tekniikan Maailman vertailutesteissä.

KOTITEATTERIT

Kymmenisen vuotta sitten alkanut kotiteatterien rakentaminen ei saa Woodsin varauksetonta hyväksyntää. "Koko hommassa kaikkein arveluttavinta on yleisesti vakiintunut Dolby Digital 5.1 tai 6.1- järjestelmien käyttö. Paremman äänentoiston aikaansaamiseksi olisi varsinkin pienehköissä tiloissa perustellumpaa käyttää laadukasta stereo-järjestelmää. Hyvässä stereoäänessä keskeltä kuultaviksi tarkoitetut äänet kuuluvat keskeltä ilman erillistä keskikaiutintakin. Alunperin elokuvateattereihin luotu keskikanava oli tarpeen tilan koon vuoksi; suurissa teattereissa stereokuva ei välittynyt tarpeeksi hyvin. Nykyisissä viisi- tai kuusikanavaisissa järjestelmissä tarvitaan yhtä monta hyvää kaiutinta, mikä tietenkin maksaa huomattavasti enemmän kuin kahdella hyvällä kaiuttimella toteutettu stereo. Lisäksi vahvistimelta vaaditaan paljon enemmän, kun vahvistusominaisuudet on jaettava noin monelle kanavalle. Kärjistetysti sanoen: kotiteattereissa keskikanava olisi todellisuudessa aivan tarpeeton, jos olisi valittu toinen tie." Sound Center on kuitenkin tehnyt voitavansa tuodakseen ihmisten ulottuville mahdollisimman hyvää ääntä myös kuvan oheen. Yhtiön maahantuoman amerikkalaisen Outlaw-vahvistimen takaa voi löytää joukon samoja ihmisiä kuin aiemmin NADilta. Woods tuntuu kuitenkin epäilevän koko kotiteatterijärjestelmän tulevan pian jonkinasteiseen murrokseen. "Tässä on käynyt aivan samoin kuin hifi-järjestelmien kanssa: markkinoilla on paljon todella ala-arvoista roskaa ja kalliimmat laitteet alkavat karata tavallisen ihmisen ulottumattomiin."

ONKO HYVÄ ÄÄNENTOISTO TARKOITETTU AINOASTAAN HIFISTEILLE?

Robert Woodsia häiritsee ajatus siitä, että kunnollisen äänentoiston erottaakseen tarvitsisi olla jonkinlainen asiantuntija. "Kuulohan on aivan samanlainen aisti kuin vaikkapa näköaisti tai makuaisti. Mahtavan maiseman nähdessään ihmiselle jää jonkinmoinen muistijälki, jonka voi myöhemminkin palauttaa mieleen. Aivan samoin myös hyvän ruuan suhteen, verrattoman makukokemuksen pystyy muistamaan kauan. Kuka tahansa pystyy erottamaan hyvän äänentoiston huonosta sellaista kuullessaan." High end- laitteilla kikkailevien harrastajien sijoitukset esimerkiksi järjettömän hintaisiin kullattuihin kaapeleihin eivät saa osakseen ymmärrystä: "Korkeasta hinnasta tuntuu tulleen jonkinlainen itsearvoinen ominaisuus, jolla ei välttämättä ole edes suoraa yhteyttä varsinaiseen asiaan eli hyvään äänentoistoon. Kalliiden kaapeleiden sijasta pitäisi mieluummin kiinnittää huomiota esimerkiksi liittimien puhtauteen, sillä hapettuneet liittimet eivät yksinkertaisesti toimi kuten niiden pitäisi." Onneksi yhä löytyy ihmisiä, jotka osaavat ottaa asiat asioina ja erottaa oleellisen epäoleellisesta. Ja taas sattuma astuu kuvioihin: "Törmäsin taannoin Ljubljanassa vanhaan tuttuuni NADin alkuajoilta, Peter Mezekiin, jota en ollut nähnyt kahteenkymmeneenviiteen vuoteen. Hän toimii edelleen hifi-kauppiaana ja myy muiden muassa erinomaista mutta 40 000 dollaria maksavaa levysoitinta. Sanoin myyväni edelleen NADin viritinvahvistimia, tosin en Kiinassa valmistettuja. (Alunperin eräänlaisena maahantuojien osuuskuntana aloittaneen NADin omistus on nykyisin hajaantunut maailmalle, ja yrityksen aloitettua laitevalmistukset Kiinassa myi Woods omat NAD-osakkeensa pois) Peter tilasi muutaman laitteen myyntiin, ja vahvistinta koekuunneltuaan ilmoitti: "Robert, you made my day!" Tämä oli hieno tunnustus, sillä vaikka NAD ei maksa kuin muutaman satasen, on siinä sisäänrakennettuna loistava RIAA-etuvahvistin vinyylien soittoa varten."

ÄÄNILEVYJEN MYYNNIN IHMEELLINEN MAAILMA

"Sound Centerillä oli alusta alkaen myös äänilevyjä myynnissä. Toimme maahan klassista musiikkia julkaisseita laadukkaita amerikkalaismerkkejä kuten Connoisseur Societya ja Felix Mendelssohnin pojanpojan George Mendelssohn- de Bartholdyn perustamaa Voxia sekä espanjalaisen musiikin julkaisijana tunnettua Ensayo-merkkiä. Niinikään amerikkalaisella Turnaboutilla oli loistava 300-400 nimekkeen katalogi, joka oli periaatteessa niin ostajan kuin myyjänkin unelma: ohjelmisto oli mielenkiintoinen, orkesterit tasokkaita, äänitykset hyviä ja Englannin Deccan prässäämöissä painetut levyt äänentoistoltaan todella korkeatasoisia. Mikä parasta, Turnaboutin levyt maksoivat vain 12 markkaa, kun esimerkiksi Deutsche Grammophon Gesellschaftin levyjen myyntihinta oli 26 markkaa. Aivan 1970-luvun alussa painoimme Turnaboutin levyistä erillisen myyntikatalogin, jonka saimme jakeluun erään musiikkilehden väliin. Tätä kyseistä lehteä lukivat esimerkiksi musiikinopettajat, joten kuvittelimme tavoittavamme laajan joukon mahdollisia ostajia. Arvaa kuinka monta albumia saimme tuon ilmoituksen avulla myytyä? Kaksi kappaletta! Silloin tuli taas kerran mieleen vanha vertaus päänsä seinään hakkaamisesta."

SOUND CENTER TÄNÄÄN

Nykyisin Sound Centerin toiminta on keskittynyt yhteen tilaan Helsingin Yrjönkadulle. Samoissa tiloissa toimivat myös Program Center ja American Bookshop. Taistelu laadukkaan mutta kohtuuhintaisen äänentoiston puolesta jatkuu. Vieläkö pitkän päivätyön äänentoiston parissa puurtanut mies jaksaa kuunnella musiikkia samalla innolla kuin ennen? "Täytyy myöntää, että nykyisin en kuuntele enää aivan yhtä paljon musiikkia kuin aikaisemmin. Kaipaan entistä enemmän vuorovaikutteisuutta, jota musiikin kuuntelu ei niinkään tarjoa. Mieluummin kuuntelen mielenkiintoisia puheohjelmia esimerkiksi ruuanlaitosta. Siinä koen voivani tietyllä tavalla ottaa osaa aiheen työstämiseen. Tietoliikenneyhteyksien kehittymisen myötä on tarjoutunut mahdollisuus seurata reaaliaikaisena amerikkalaisia baseball-otteluita. On hieno tunne seurata suoraa lähetystä, silloin voi lähes tuntea olevansa itse paikalla ja pystyvänsä aistimaan tunnelman stadionilla. Tällöin ei haittaa vaikka joutuukin heräämään keskellä yötä."

Are you an AV professional?

Follow industry developments with Chameleon Oy's "AV Reporter"

  

______